Heta växttrender utomhus 2025
En längtan efter det vilda får oss att välja otuktade växter framför trall, vi skapar trädgårdar med stil och hållbarhet i fokus, och att odla ätbara grödor blir en allt vanligare familjeaktivitet.

Svenskarnas drivkrafter förändras. Allt fler vill värna om naturen, använda sig av trädgårdens resurser och köpa lokala säsongsväxter. Vi söker efter roliga utmaningar och trygghet när vi i allt högre utsträckning odlar egna ätbara grödor, samtidigt som vi gör odlandet till en mysig aktivitet tillsammans med barnen. Här är årets trender:
Trend 1 – Naturliga och vilda trädgårdar
Vi går från det tuktade och ordnade till att släppa in det vilda i trädgårdarna. Det ger oss mer lättskötta trädgårdar, samtidigt som de blir mer motståndskraftiga mot skadedjur och sjukdomar, samt extremväder med skyfall och torrperioder.
– Rewilding handlar om att låta trädgården formas mer på naturens villkor. Genom att ersätta hårda ytor med växter, träd och buskar kan vi öka kolinlagringen, förbättra jordhälsan och gynna den biologiska mångfalden – samtidigt som trädgården blir mer hållbar och självgående, säger Nina Thelberg Eklund, trädgårdsarkitekt hos Älska Trädgård.

Trend 2 – Lokala säsongsväxter står högt i kurs
Allt fler är intresserade av hållbarhet, vilket också återspeglas i valet av växter. Hos de hållbarhetsintresserade konsumenterna planerar 48 procent sina växtköp utifrån säsong. 30 procent av dem vill gärna bidra till biologisk mångfald och för många av dem är det även viktigt att växterna är ekologiskt odlade.
– Vi efterfrågar allt mer native flowers, alltså växter som kommer från den egna regionen och som klarar det klimatet, säger Stefan Nilsson, en av Sveriges mest kända trendexperter.
Generellt köper 29 procent av svenskarna växter utifrån säsong och efterfrågan på växter som lever längre ökar. Det innebär en högre medvetenhet om att hitta rätt växt till rätt plats.
– Det är viktigt att tänka på växtzonerna om man vill att växterna ska ha en rimlig chans att överleva. Det är en investering att köpa växter, och för att inte tappa intresset och glädjen vill man ju ge dem så bra förutsättningar som möjligt att leva länge, säger Johanna Nordenskiöld, som är kategorichef för trädgårdsväxter hos Plantagen.
Trend 3 – Klimatsmarta trädgårdar
Önskan att använda oss av trädgårdens egna resurser och dra nytta av kretsloppet ökar. 33 procent av svenskarna komposterar och 31 procent tar vara på regnvattnet.
– Visste du att ett tak på 200 kvadratmeter kan samla in hela 1000 liter vatten i vattentunnor vid bara fem millimeter nederbörd? Att samla regnvatten genom att placera regntunnor vid stuprör, bygga en damm eller installera en nedgrävd regnvattentank, är ett effektivt sätt att ta vara på naturens resurser, tipsar trädgårdsarkitekten Nina Thelberg Eklund.
De yngre och hållbarhetsintresserade återinvesterar trädgårdens resurser i ännu högre utsträckning. Bland dem är det 58 procent som komposterar och 48 procent ägnar sig åt att gynna pollinerande insekter.
Fixa en klimatsmart trädgård:
Trend 4 – Temastilar i trädgårdarna
Inredningsintresset flyttar ut i trädgården och inspirerar oss till att medvetet välja en stil i vår trädgård, eller utforma den efter ett tema.
– Vi går från att bygga trädgård till att forma trädgård. Mindre hårdytor och trätrall till mer mjukytor med rabatter och buskar. Inte minst efterfrågar yngre personer mer genomtänka trädgårdar med större hållbart fokus, säger trädgårdsarkitekten Nina Thelberg Eklund.
Bland svenskarna i stort är den jordnära stilen (29 procent) och den klassiska stilen (21 procent) mest populär. Hos dem mellan 18 och 29 år är det däremot den romantiska stilen som seglar högst upp i topp. Bland 50- och 60-åringarna är den klassiska och den nordiska stilen särskilt populära.
– Vi ser ett generationsskifte, där de som växte upp med föräldrar som hade praktiska trädgårdar istället hämtar inspiration från sin farmors trädgård. Mer rosor och romantik, men också vilt och brokigt, säger Julia Romberg, kategoridirektör för torrvaror hos Plantagen.
De trendigaste uteväxterna just nu

1. Hortensia RUNAWAY BRIDE SNOW WHITE
Spännande hortensia som blommar med skira vita blomsamlingar längs med lätt hängande grenar.

Elegant och dekorativt träd med utbrett växtsätt och vackra, flikiga, mörkröda blad. Underbar som solitär eller tillsammans med perenner.

3. Lavendel
Fantastisk flerårig växt med upprätt växtsätt och blålila blommor. Det finns inte mycket som kan jämföras med doften av lavendel!
Trend 5 – Odla ätbara växter
De senaste två åren har intresset för att odla ätbara växter ökat med åtta procent. Idag odlar 54 procent av svenskarna sina egna ätbara växter och ytterligare 30 procent vill gärna börja. Andelen som odlar ätbart för att det är utmanande och roligt har ökat markant, från 40 procent år 2023 till 51 procent år 2025. Andra tydliga orsaker till intresseökningen är att det är billigare att odla själv jämfört med att köpa i butik, att det skapar välmående att arbeta med sina odlingar och att det känns hälsosamt att äta egenproducerade grödor. Trendexperten Stefan Nilsson ser även fler anledningar:
– I en tid präglad av osäkerhet, med den amerikanska politiken och en svajande konjunktur i bakgrunden, söker vi en tillflykt från verkligheten. Här kan trädgården spela en viktig roll – en fristad där vi kan finna trygghet och ro. Flykten från omvärldens kaos blir syftet, vi söker oss till något stabilt och lugnande, säger han.
Det vanligaste att odla är grönsaker, såsom gurka, tomat och sallad. Därefter kommer örter och bär.
– Om du är nybörjare inom odling är pallkragar ett utmärkt sätt att komma igång! De skapar ett tydligt och avgränsat område som är enkelt att hantera och hålla ordning på. Här kan du odla kryddor som är både lättskötta och användbara – till exempel oregano, säger Johanna Nordenskiöld.
Rotfrukter står högst i kurs hos männen – 48 procent av männen odlar rotfrukter såsom morötter, potatis och rödbetor, jämfört med 38 procent av kvinnorna.
Här hittar du pallkragar och planteringslådor
Trend 6 – Odla med barnen
Att odla har blivit en uppskattad familjeaktivitet. Sedan 2023 har andelen som odlar med barn ökat från 42 till 47 procent. Denna trend speglar ett växande intresse för natur och hållbarhet i familjelivet. En av fyra bland de som är över 60 år odlar med barn, vilket tyder på att det är en mysig aktivitet tillsammans med barnbarnen.
– Att inkludera barnen är bra för förståelsen för växter och växtlighet och hur allting hänger samman. Allt ifrån fotosyntesen till pollinatörer och hur allting fungerar. Barn är ofta nyfikna. Det finns en lekfullhet i att testa själv och vara med, jag tror att de tar med sig det vidare i livet, säger Johanna Nordenskiöld.

Topplistan – det här odlar vi mest 2025
5 roliga fakta
- 29 % av svenskarna köper växter utifrån säsong
- 85 % av 18–29 åringarna gör klimatsmarta aktiviteter i trädgården. I äldre åldersgrupper är siffran 75–80 %
- 92 % av de som bor i lägenhet med balkong eller terrass inreder sin uteplats med växter
- 54 % av svenskarna odlar sina egna ätbara växter
- 49 % av de som bor i lägenhet med balkong eller terrass planerar att odla ätbara växter sommaren 2025
Om Plantagens trendrapport:
Sedan 2012 har Plantagen tagit fram den årligt återkommande rapporten Växttrender. Rapporten bygger på en konsumentundersökning om växter och trädgård samt på intervjuer med experter inom de områden som trenderna berör. Med rapporten vill vi på Plantagen förstå hur konsumenter i Sverige ser på trädgård och odling, och vad som är i fokus för deras intresse.
Du kanske också är intresserad av: